Industriële lofts op Strijp-S
Naast hergebruik en transformatie van voormalige Philipsgebouwen op Strijp S, worden in het creatieve hart van Eindhoven ook enkele nieuwbouwprojecten ontwikkeld. In 2017 worden aan de Philitelaan drie nieuwe woonblokken met lofts opgeleverd. Pauwert Architectuur tekende het ontwerp voor het meest zuidelijke Blok 63 met 101 lofts: nieuwbouw met een industriële look.
Ten zuiden van het Klokgebouw worden in de zone tussen de spoorlijn en de Philitelaan drie nieuwe woonblokken ontwikkeld, met ertussen gemeenschappelijke tuinen. Direct erachter is een grote vijflaagse parkeergarage gebouwd, met 568 parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers, die tegelijkertijd dient als buffer voor het spoor.
De blokken 61 en 63 die het eerste opgeleverd werden, zijn 25 meter hoog en tellen 7 lagen. De blokken zijn U-vormig met in het midden een open hof, van waaruit de woningen worden ontsloten via trappen, lift en galerijen. Blok 59, dat nog in aanbouw is, heeft aan de straat een 70 meter hoge toren met 20 lagen en daarachter een bouwdeel van 25 meter hoogte met 7 lagen.
Architect Jeroen Verdonschot van Pauwert Architectuur is verantwoordelijk voor het ontwerp van Blok 63. Dit blok telt 101 lofts, variërend van 45 tot 135 vierkante meter. Aan de zuidoostkant van het blok zijn 47 huurwoningen, de overige 54 woningen zijn koopappartementen. De huurwoningen en enkele koopwoningen zijn 3 traveeën breed (7,5 x 10 meter) en overige woningen twee (5 x 10 meter). Naast 77 lofts zijn er ook 24 appartementen met meer kamers.
Gemeenschappelijke ruimte
Op de begane grond aan de straat is een gemeenschappelijke openbare ruimte, te gebruiken door de bewoners, maar ook voor bezoekers van Strijp-S. De ruimte van 200 vierkante meter is een ontmoetingsplek voor de bewoners, die de invulling mede bepalen. Deze ruimte wordt nu ingericht als horeca en informatiepunt voor de regionale huismeester van onder andere de drie blokken.
Deze ruimte staat in verbinding met de binnenhof, via een deur die alleen bewoners kunnen openen. De binnenhof is ook toegankelijk via hekken aan de straat, de tuin en een steeg, die tussen de drie blokken en de parkeergarage loopt. De onderste twee lagen van de parkeergarage zijn voorbehouden aan de bewoners van blokken 59, 61 en 63. Zij kunnen daar een parkeerplaats huren, er is grote gemeenschappelijke fietsenstalling en elke woning heeft er een individuele berging. Vanuit de garage zijn er deuren naar de achterkant van elk blok. De steeg is alleen voor bewoners toegankelijk en biedt toegang tot de drie blokken en de gemeenschappelijke tuinen tussen de blokken.
Plantenkassen
De binnenhof heeft galerijen rondom met stoere zwarte hekken tegen een witte achtergrond. De betonnen galerijvloeren zijn gevat in een strak wit stalen kader. “Ik heb hier een al te strak ritme willen doorbreken door op de bovenste vier verdiepingen hier en daar de galerij te verbreden tot balkon. Ik hoop dat bewoners op mooie dagen hier in het zonnetje gaan zitten met elkaar. Daarnaast heb ik op twee verdiepingen dwars over de hof een kas ontworpen, waarin bewoners zelf planten in potten kunnen zetten. Dat bevordert de interactie tussen bewoners en verlevendigt het hof”, legt architect Verdonschot uit. In het midden van het hof komt binnenkort een lichtkunstwerk, dat kleuren projecteert op de witte liftschacht.
Lofts met industrieel karakter
Alle woningen hebben een extra hoog plafond op 3,20 meter. Jeroen Verdonschot: “Dat vond ik zeker een vereiste, zodat ook de kleinste woningen toch ruimtelijk zijn. De woningen hebben hoge ramen boven een balustrade. Door die balustrade kunnen bewoners tegen de gevels meubels plaatsen. Zou het raam tot op de grond lopen, dan doe je dat niet zo snel. Juist omdat sommige woningen zo klein zijn, is die mogelijkheid prettig. Bovendien vang je nu meer daglicht, want de ramen reiken tot aan het plafond.” Via een trapje kun je het balkon op. Dat trapje is tegelijk een meubel om op te zitten of planten op te zetten. Grijze gietvloeren en betonnen plafonds dragen bij aan het industriële karakter van de lofts, evenals de strakke zwarte vensters.
Slanke vensters
Dat industriële karakter wil de architect ook bereiken in de gevel: “Ik heb gekozen voor aluminium kozijnen vanwege de strakke en slanke uitstraling, die doet denken aan de stalen ramen van de oude fabrieksgebouwen op Strijp-S. Wat we belangrijk vonden is dat de deuren naar de balkons meer als ramen zouden ogen dan als deuren. Dat was mogelijk met het Reynaers Slim Line 38 systeem. We hebben voor een extra sterke poedercoating gekozen vanwege de nabijheid van het spoor. De kozijnen zijn mat zwart gemaakt om nog wat slanker en tactieler te ogen.” De balkondeuren zijn inderdaad zeer slank, net zoals de balkons zelf overigens. Gevelbouwer P. van Hoesel heeft alle kozijnen vakkundig gemonteerd.
De aluminium vensters zijn gevat tussen een dunne lichte betonnen latei en plint, daaromheen is gemêleerd metselwerk in enkele grijsbruine tinten. Profileringen in het metselwerk geven het blok een stevig maar toch rank uiterlijk. “We hebben hier een eigentijds woonblok neergezet met een industriële sfeer die prima past in het creatieve hart van Strijp-S. De gemeenschappelijke voorzieningen en de hoge vensters voegen een extra kwaliteit toe aan de lofts”, vat architect Verdonschot het project samen.